Oeganda 2007

” De parel van Afrika” …

Hoi hoi,

In 2007 ben ik voor het eerst naar zwart-Afrika geweest, meer bepaald naar Oeganda. Toen kon ik nog geen blogjes maken, nu ondertussen wel, dus maak ik er nu eentje e.
Ik ben daar 4 weken geweest, nadat ik eerst foto’s en verhalen van Tine, een vriendin gezien en gehoord had. Via Tine kwam ik in contact met Dirk, een Belg die in Oeganda woont en vrijwilligerswerk doet voor Soft Power Education.

Ik heb eerst een goede week bij Dirk gelogeerd om dan 10 dagen rond te reizen met de lokale bus. Dan zijn Dirk en ik nog naar Sipi Falls geweest. Mijn eerste safari was in Murchison Falls en tenslotte heb ik nog de Sesse Islands bezocht.

Geniet mee!

Maandag 13 augustus 2007

Vandaag vertrokken naar Oeganda. Met trein naar Brussel-Zuid, de TGV naar Charles de Goll in Parijs.
Dan met het vliegtuig van Parijs, via Dubai en Ethiopië naar Entenbbe in Oeganda.
In Entebbe is de internationale vlieghaven van Oeganda gelegen, vlakbij het Victoriameer. Het ligt zo’n 35 km van Kampala, de hoofdstad. Tot 1962 was Entebbe de hoofdstad van Oeganda.

Dinsdag 14 augustus 2007

Goede vluchten gehad. Rond 14.30u geland in het beetje regenachtige maar warme Oeganda. Dirk en een Engelse vriend Johnny zijn mij komen halen. Op weg naar Jinja, even langs Kampala gepasseerd. Een vreselijke druk hoofdstad, jeetje!
Bij valavond bij Dirk op de PRD (People’s Rebublic of Dirkistan) gearriveerd. Tjonge, druk en gevaarlijk verkeer op de baan als je het mij vraagt.
Ik heb een leuk kamertje, een koude douche en Franse wc!

Dit is mijn verblijfplaats bij Dirk gedurende mijn reis.

Dirk (rechts) en een Engelse vriend, Johnny die ook op de PRD verblijft.

Dit is Ziria, Dirk zijn huishoudster. Zij zorgt ook voor mijn eten.

Zaina is het zusje van Ziria. Hier zie je haar met een kadootje van Tine.

Fijne kennismaking.

Woensdag 15 augustus 2007

Hoi, hoi,

vandaag mijn eerste echt dag in Oeganda. Een kleine rondleiding op de PRD.

Het linkse groene huisje, is Dirk zijn huidig huisje, het rechtse is waar ik logeer.

Dit is Dirk zijn nieuwe huis, in opbouw. Terrasje met zicht op de Nijl, bangelijk !!!

Dirk woont in Jinja, een stadje gelegen op zo’n 90km van Kampala. Een aantal scènes van de film “The last King of Scotland” zijn in Jinja opgenomen.

Recht tegenover de PRD ligt een schooltje. De Buwenda Primary School, gerenoveerd door Soft Power Education. SPE is een Engelse NGO die scholen renoveren en nieuwe scholen bouwt.
Aan deze school ben ik schriften en stylo’s gaan afgeven en kreeg ik een rondleiding van de directeur.

Dit is de Buwenda Primary en Secundary School.

De kinderen dragen hier uniformpjes. Deze moeten ze zelf kopen en kost tussen de 6 en 7000 Oegandese shilling. Dat is zo’n 2,5 à 3 euro.

Dit is een klaslokaaltje. Als wordt hier op de muren getekend en geschilderd.

De wc’s van de school.

Dit is een secundary klas. Zij hadden die dag nog een laatste examen.

De speeltijd.

Schoolkinderen die maar al te graag wilden poseren.

Zaterdag 18 augustus 2007

Hoi, hoi,

onze pa was eergisteren jarig, gelukkige verjaardag pa!

Gisteren zijn we naar Kampala gereden, wat een zottekesspel, druk druk druk. De schoolvakantie is begonnen, jongens toch! De ring in Brussel en Antwerpen is niks vergeleken met de chaos die heerst in Kampala.

Deze voormiddag heb ik met Dirk een village-walk gemaakt in Buwenda, zijn woonplaats. De foto’s hier onder spreken voor zich, kijk maar!

Na de fikse regenbui zijn we dan naar de Bujagali Falls geweest, dat is niet ver van Dirk zijn thuis. Vanop het terras van Dirk zijn huis in opbouw, kan je de rafters zien vertrekken op de Nijl. Bij de Bujagali Falls heb je een versnelling en daar kan je de rafters zien passeren.

Bujagali Falls!

Hier komen de rafters.

Spectaculair toch? Blij dat ik op de kant sta en kan toekijken!

De Bujagali Falls is een mooie plek zanne.

Na de lunch ben ik dan vanuit Jinja vertrokken voor mijn 10-daagse solo rondreis door Oeganda. Met de bus naar het chaotische Kampala, goed dat ik er maar 1 nachtje moet blijven.

Zondag 19 augustus 2007

Hoi hoi,

Mijn eerste stopplaats op mijn rondreisje, Fort Portal!
Fort Portal ligt in het westen van Oeganda, aan de grens met Congo en is de hoofdstad van het Kabarole district. Het is gesitueerd te midden van het Ruwenzori-gebergte, het Kibali Forest NP en het Queen Elizabeth NP. Er liggen een aantal kratermeren in de omgeving.

Via Kabarole Tours heb ik een aantal excursies geboekt, niet goedkoop natuurlijk omdat ik alleen ben ma goed, ik wil iets zien van de omgeving!

Dit is mijn chauffeur Kenneth (links) en mijn gidsje David.

Maandag 20 augustus 2007

Mijn eerste uitstap was naar de Kratermeren.
De Crater Lakes, ik heb er 7 gezien, liggen allemaal in de Kasenda Crater Lakes field in het Kabarole-Toro Kingdom. De omgeving hier is mooi, zeer mooi!

Dit is de Mahoma Falls, die passeerden we tijdens onze wandeltocht. Hiervoor moest ik flink klimmen op een bloedhete dag, maar wel de moeite.

Vandaag heb ik ook mijn eerste aapjes van deze reis gezien. En niet zomaar aapjes, maar wel de zwart-wit Colobus aapjes, deze hebben een staart van zo’n halve meter.

Het zwart-wit Colobus aapje, mooi mooi mooi.

Dinsdag 21 augustus 2007

Hoi hoi,

gisteren had ik een zeer mooie dag,de Crater Lakes bezocht. Vandaag een nieuwe dag op trot, naar de Semuliki Valley. Om daar te geraken moesten we een lange rit door het Ruwenzorigebergte rijden , ma jongens, toch zo’n schoon panorama’s!

Zo mooi, waauw!

Plots loopt daar een Ankole-koe naast de weg, hoog in het gebergte.

De Semuliki River vormt een natuurlijke grens met Congo. In de jaren 90 was deze vallei vaak het doelwit voor aanvallen van het ADF, een groep die aanleunde bij Congolese rebellen.

Deze vallei ligt aan de basis van de Albertine Rift. Het is het oudste Oegandese wildlife gebied met een oppervlakte van zo’n 545 km².

De vallei heeft een variërende vegetatie. Acaciabomen, palmbomen, bananenbomen, zelfs moeras zoals op de foto hierboven.

Dit is Jessica, een lokale ranger op een wandelpad over het moeras!

Jessica kookte mijn lunch in de kokende warmwaterbronnen, banaan, eitjes en aardappeltjes. De lunch werd dus ‘matoke’, een typisch Oegandees gerecht!

De geisers of warmwaterbronnen en geloof me, het was hier zeer warm en stinken, jakkes!

Een geiser.

Er was ook wel een beetje fauna te zien natuurlijk.

De ‘Grey Cheek Mangabey.

Vlindertjes fladderden er veel rond.

Een roodstaart aapje.

Op de terugweg zat er een flink onweer aan te komen,

dat geeft het panorama wel iets dreigends.

Woensdag 22 augustus 2007

Hoi hoi, …

ik ben gisterenavond nog naar een feestje geweest bij Moniek Adriaens. Zij is een Belgische dame die werkt in Oeganda voor Broederlijk Delen. Zij probeert voor de boeren een eerlijke prijs te krijgen voor hun geteelde producten. Samen met haar man heeft zij ook een botanische tuin aangelegd, die ik vandaag ga bezoeken.
Vanmorgen belde Moniek mij met de vraag of ik mee naar de lokale markt wilde gaan, tuurlijk wil ik dat!

Het was er zeer druk. De Muguzi markt zou de grootste hier in de buurt zijn.

Er worden groenten, vlees, zelfgemaakte rieten tassen en manden verkocht. De kledij dat verkocht wordt, komt uit de Verenigde Staten van Amerika.

De Tooro Botanische tuin (van Moniek en haar man) is best wel groot.

Fort Portal heeft een vulkanische bodem waardoor het een zeer vruchtbare grond is.

Ze telen er allerlei groenten, kruiden en bomen, ook medicinale planten. Momenteel zijn ze heel erg bezig met de ‘sweet pepperoni’ omdat die niet veel meer te vinden is.

Heel wat vrouwen bewerken hier het veld. Zij worden hier voor betaald, dus op die manier worden deze mensen ook geholpen.

Morgenvroeg verlaat ik al vroeg Fort Portal en ga ik met de bus naar het zuiden, richting grens met Rwanda, naar Lake Bunyonyi!

Vrijdag 24 augustus 2007

Hoi hoi,

gisteren heb ik Fort Portal verlaten, een helse busrit van zo’n 9 uur bracht me naar Kabale. De busrit ging dwars door het Queen Elizabeth NP, waardoor we een paar olifanten langs de weg zagen. Ik logeer nu bij Bas, een Nederlander die een campsite runt aan het Lake Bunyonyi, de Kalebas Campsite. Het is hier zeer rustig en o zo mooi.

Dit is het restaurantje van de campsite, de keuken is vooral Italiaans en ooo zo lekker. De pasta met rivierkreeftjes jammie jammie!

Ik heb vandaag niet echt iets op het programma staan, een beetje rust, relaxen en genieten van de omgeving. Het is hier echt wel bangelijk mooi, kijk maar naar de foto’s.

Een visser op het meer.

Dit is wat ik zie als ik uit mijn kamer kijk, mooi mooi.

Er zitten hier aan het water ook heel wat vogeltjes.

Heel veel kingfishers, ijsvogels

Dit kleine vogeltje zat vlak bij mijn kamer en blijf gewoon rustig zitten.

Zaterdag 25 augustus 2007

Hoi hoi,

Vanmorgen lekker gedoucht met warm water uit een waterbus en ga ik er vandaag op uit met een gidsje Enock. Met een kano gemaakt van een boomstam gaan we naar de andere kant van het meer, zo’n 3 uur roeien en het beloofd heet te worden vandaag!

Ik ga een marktje bezoeken waar ook Batwa-pygmeeën zijn. De panorama’s onderweg zijn weer prachtig.

Onderweg zag ik meisjes die hun was deden aan de rand van het meer.

Tijdens mijn roeitocht nog nieuwe vriendjes gemaakt met ottertjes.

Oef, het marktje komt inzicht, is nie niks zanne, 3 uur roeien in een boomstam.

Bij deze dame koop ik 2 kleine mandjes. Deze grotere mandjes worden onder andere gemaakt om ‘chicken in a basket’ klaar te maken. Is lekker hoor, ik heb het in Fort Portal geprobeerd.

Mits een kleine financiële bijdrage dansen de Batwa-pygmee voor mij, is wel leuk en voel me best wel vereerd.

Ze zijn ook zeer trots om voor mij te poseren se.

Natuurlijk moeten we ook nog eens 3 uur terug roeien, onderweg komen we kids tegen in een boomstam

Rustende kindjes in het gras.

Rusten heb ik na deze tocht ook gedaan, want het was toch wel een vermoeiende dag maar wel zeer de moeite waard.

Zondag 26 augustus 2007

Hoi hoi …

Mijn gids van gisteren, Enock, neemt me vandaag nog eens een aantal uurtjes mee op trot. We gaan een uurtje roeien tot aan een plaatsje dat Cacoco noemt. Daar gaan we aan wal en wandelen dan terug naar de campsite. De omgeving is hier ontzettend mooi en het is ook weer lekker warm!

Tijdens mijn wandeling kwam ik deze meisjes tegen, giechelen dat ze kunnen!

De kraanvogel is de nationale vogel van Oeganda.

Tegen het vallen van de avond is hier een groep van Habari-travel aangekomen met een overlandtruck. Een mixed groep van Belgen en Nederlanders, met hen deel ik mijn laatste maaltijd en avond aan Lake Bunyonyi.

Woensdag 29 augustus 2007

Hoi hoi,

ondertussen ben ik al 2 dagen terug in Jinja bij Dirk. Beetje de was gedaan, mijn verhalen verteld!
Vandaag rijden we naar de Sipi Falls, aan de grens met Kenia. We zijn met 3 : Dirk, ik en Paul een Engelsman die ook vrijwilligerswerk gedaan heeft voor SFE.

We logeren in de ‘Lacom Lodge’, dit is onze kamer.

Na de lunch ben ik met Paul en een gids in de omgeving gaan wandelen en natuurlijk naar de befaamde Sipi Falls gaan zien e!

Dit is Paul de Engelsman.

Dit is de 2de grootste waterval van Sipi, het water valt hier zo’n 80m naar beneden.

We kunnen zelfs tot achter deze waterval klimmen.

Vanop het hoogste punt aan de campsite Craw’s nest, zie je de grootste waterval van Sipi, zo’n 100m, eerst wel flink klimmen!

Dit is de grootste van de 3.

Dit is de grootste waterval gezien van aan onze campsite.

De panorama’s zijn hier wel geweldig.

Mooi, mooi ! Mijn eerste Afrika-avontuur!

Donderdag 30 augustus 2007

Hoi hoi,

We zijn al terug onderweg naar Jinja. De foto’s hier onder zijn van ‘onderweg’!

In Mbale zijn we nog even gestopt voor een paar boodschappen, tjonge bloedheet is het vandaag!

Ook hier heel wat wegenwerken en door de droogte en het zand,

heel veel stof, rood stof!

Vrijdag 31 augustus 2007

Hoi hoi, …

vandaag verlaat ik Jinja opnieuw en ga ik naar Kampala om van daar naar de Murchison Falls te gaan.

Murchison Falls is gelegen in het noordwesten van Oeganda en het park is genoemd naar de watervallen die op hun beurt genoemd zijn naar de Schot Roderick Murchison. Het ligt op zo’n 6u rijden van Kampala.

Zaterdag 1 september 2007

Vandaag rijden we van Kampala naar Murchison Falls. We zijn met z’n 8: 4 Duitsers, 1 Oostenrijkse, 1 Costa Ricaanse en 1 Nederlandse en ik het enige Belgje!

Als we op de campsite Red Chili Rest Camp aankomen is het behoorlijk warm.

We slapen in gemeubelde tentjes,

en de wrattenzwijntjes doen zich te goed op het terrein.

Morgen ga ik voor het eerst op een “echte” safari, jihaa!

Zondag 2 september 2007

Hoi hoi,

Vanmorgen, om 6u, was het best nog donker toen we moesten opstaan, in de verte kon je lucht zien kleuren door de opkomende zon! Mooi mooi! Echt goed geslapen heb ik niet, maar dat kan me niet deren want ik ga op SAFARI, eindelijk!

Met een veerpont, waar onze jeeps op staan, steken we de rivier over en start onze safari.

En of we beestjes zien, kijk maar mee!

Deze Baviaan met haar zogend babytje zat gewoon naast de weg.

De Impala.

Het Jackson Hartebeest.

De leeuw, koning van de wilde dieren, hoewel, echt koning vond ik hem niet. Of zeer lui of zeer oud, er stonden vlakbij heel wat lekker brokjes, maar hij bewoog niet!

Giraffen.

De elegante Kraanvogel, de nationale vogel van Oeganda!

Bosolifantjes.

Tegen de lunch zijn we teruggekeerd naar de Red Chili Rest Camp, om nadien het tweede deel van de safari per boot te doen, op weg naar de Murchison Falls!

Heel veel hippo’s of nijlpaarden.

Een waterbok die zich te goed doet aan de rivier.

Ook heel wat mooie vogels aan de rivier zoals deze gele bek ooievaar.

De visarend, een sierlijke roofvogel. Mooi mooi!

De zadelbekooievaar.

En de krokodil mocht uiteraard niet ontbreken e.

Bosolifantjes die ook eens komen kijken aan de rivier.

Onze bootsafari eindigde aan de Murchison Falls, tjonge wat een lawaai en water!

Mijn eerste Afrikaanse safari was een succes, heb genoten van deze dag!

Maandag 3 september 2007

Hoi hoi,

Ik heb vannacht zalig geslapen! Er zou een nijlpaard door het kamp gewandeld hebben, maar ik weet van niks, zegt genoeg over mijn ‘slapen’!
Ik was net op tijd uit mijn bed om de Australiërs en een Zwitsere dame waar ik gisteren een fijne avondmaal met gedeeld heb, uit te wuiven!
Wij gaan deze voormiddag de Murchison Falls aan de top bekijken en dan gaan wij ook weer richting Kampala!

Dit is de kleinere en is Uhuru genaamd.

De vergezichten zijn ook prachtig zanne.

Het water stort hier naar beneden.

Dit is van boven vlak bij de Murchison Falls, hier zit behoorlijk wat power achter amai!

Mooi mooi, dit is genieten! En dan terug naar Kampala en Jinja.

Woensdag 5 september 2007

Hoi hoi,

ik heb ondertussen afscheid genomen van Johnny en Dirk heeft me naar het busstation gebracht, waar ik hem dan ook heb bedankt voor alle goede zorgen.

Om 13.15u ging de ferry naar de Sesse Islands. Ik voel me wat ziekjes en moet ook overgeven op de ferry. De geit van gisterenavond is me echt niet goed bevallen!

De Sesse Islands zijn zeer mooi van natuur.

Jongetjes uit het dorpje komen effe nieuwsgierig kijken, schattig!

Er lopen hier wel heel wat dronken mannen rond, vind het wel een beetje eng. Maar ik laat het niet aan mijn hart komen, het is hier heel erg rustig en er zitten heel wat vogels.

Een wouw.

Een neushoornvogel.

Een witte reiger bij valavond.

Donderag 6 september 2007

Hoi hoi,

Na een stevig ontbijt en een lekker douche, ben ik naar de Hornbille Campsite gewandeld. Deze Campsite werd gerund door Loek, een Nederlander en ligt aan het water.

De omgeving tijdens mijn wandeling is ontzettend mooi, prachtige panorama’s.

Dit is de Horbill-campsite.

Een ijsvogel, ook hier zitten heel wat mooie vogels!

En een blauwe agaam.

Het is hier erg mooi en warm, puf puf!

De dag eindigt met een mooie zonsondergang!

Zaterdag 8 september 2007

Hoi hoi,

Amai wat voel ik me ellendig, bijna nie geslapen, veel lawaai van zatte vissers, bbrrr eng. En ik heb ondertussen diarree. Vandaag verlaat ik de Sesse Islands en ga naar Entebbe, mijn laatste deel van de reis.

Als ik in de “Boma Guesthouse” in Entebbe toe kom, valt er heel wat van me af!

Vooral als ik mijn kamertje zie, gezellig hoog bed met veel kussens en proper!

Na een heerlijke lunch wandel ik naar het UWA Wildlife Educating Centre, een Afrikaanse zoo en dat terwijl ik bedenk dat Afrika eigenlijk één grote dierentuin is, grappig!

Dit is de zeldzame “Shoebill”, in mijn ogen nog een prehistorische vogel met een bek van een schoenzool.

Lieve schattige chimpansees!

En nog zoveel meer.

Dit was mijn eerste rondreis in zwart Afrika en ik kom nog terug hoor!